Du är här:

Kontaktcenter och övriga kontaktvägar

Enklast når du kommunen via kontaktcenter. Kontaktcenter svarar på frågor om kommunens alla verksamheter. Kommunvägledarna vid kontaktcenter har bred kunskap och hjälper dig få ditt svar direkt eller vägleder dig vidare till rätt person eller funktion. De kan hjälpa dig felanmäla eller förklara hur du använder kommunens webbsida och e-tjänster. Kontaktcenter kan du ringa, e-posta eller besöka.

Vad mer om vad kontaktcenter kan hjälpa dig med?

Du kan ringa oss på 0660-880 00 om du har frågor om kommunens verksamhet och service.

Kommunvägledarna vid kontaktcenter har bred kunskap och hjälper dig få ditt svar direkt eller vägleder dig vidare till rätt person eller funktion.

Kommunens kontaktcenter (inklusive telefonväxel) har öppet vardagar kl 07.30 – 16.15 (15 maj -15 september) och kl 07.30-17.00 (16 september - 14 maj)

Behöver du hjälp i din telefonkontakt med kommunen är du välkommen att använda dig av tjänsten teletal.

Besök oss på Nygatan 16 eller Järnvägsgatan 6

Du kan besöka kontaktcenter på Järnvägsgatan 6länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster i stadshuset Kronan eller stadshuset på Nygatan 16länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Hos oss kan du bland annat få hjälp att fylla i blanketter, hämta informations­material och få svar på de vanligaste frågorna.

Du kan också låna dator och söka infor­ma­tion eller använda kommunens e-tjänster.

Stadshuset Nygatan 16 är öppet kl 07.45 – 15.45 (15 maj - 15 september) och kl 07.45 - 16.30 (16 september - 14 maj)

Stadshuset Järnvägsgatan 6 är öppet kl 07.45 – 16.15 (15 maj - 15 september) och kl 07.45 - 17.00 (16 september - 14 maj)

Du är välkommen att skriva till oss via e-post, genom att fylla i vårt kontaktformulär eller per post.

Försök att vara så detaljerad som möjligt när du skriver till oss. Beskriv ditt ärende - till exempel genom att ange vilken skola, boende eller adress ditt ärende gäller. Glöm inte heller att ange dina kontaktuppgifter om du vill ha svar från oss. Självklart kan du även välja att vara anonym.

 

E-post

Skicka e-post till oss på kontaktcenter@ornskoldsvik.se. Om det gäller känsliga uppgifter använder du i stället vårt formulär här nedan.

E-post för försändelser från andra myndigheter skickas till kommunen@ornskoldsvik.se


Det går också bra att skicka e-post till respektive förvaltning.

Bildningsförvaltningen: bildning@ornskoldsvik.se

Kommunledningsförvaltningen: kommunledning@ornskoldsvik.se

Konsult- och serviceförvaltningen: konsultservice@ornskoldsvik.se

Samhällsbyggnadsförvaltningen: samhallsbyggnad@ornskoldsvik.se

Välfärdsförvaltningen: valfard@ornskoldsvik.se


Information om kommunens förvaltningar

Vet du namnet på den du vill skicka e-post till på Örnköldsviks kommun kan du göra det efter modellen fornamn.efternamn@ornskoldsvik.se.


Kontaktformulär

Du kan skriva till oss genom att fylla i vårt kontaktformulär. Du har också möjlighet att bifoga en fil som ärendet gäller.


Post

Du kan skicka vanligt brev till oss på följande adress:

Örnsköldsviks kommun
891 88 Örnsköldsvik

Posttjänster för dig med funktionsnedsättning
Du som exempelvis har en syn- eller rörelsenedsättning kan ta hjälp av någon av de posttjänster som Post- och telestyrelsen erbjuder när du ska skriva till oss.

Posttjänster för äldre och personer med funktionsnedsättninglänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Kontaktcenter kan hjälpa till på svenska, engelska, arabiska och finska.

Puhu suomea kunnan asiointikeskuksen kanssa
Kunnan asiointikeskus Kontaktcenter helpottaa asioimista kunnan kanssa ja vastausten saamista kunnalta.
Kun soitat 0660 - 880 00 ja haluat puhua suomea, puhelusi yhdistetään kunnan suomea puhuvalle kuntaneuvojalle.
Voit myös lähettää viestejä asiointikeskukseen kontaktcenter@ornskoldsvik.se saadaksesi vastaukset suomen kielellä.
Joka kuukauden ensimmäisenä keskiviikkona klo 13.00 - 15.00 suomenkielinen kuntaneuvoja on tavattavissa Örnsköldsvikin kaupungintalon Kronan vastaanotossa. Autamme yhdessä sinua asioimisessa kunnan kanssa ja vastausten saamisessa kunnalta.

 

Tala finska med kommunens kontaktcenter

Kommunens Kontaktcenter hjälper dig hitta rätt och få svar i kommunen.

När du ringer 0660 - 880 00 och vill tala finska, kopplar vi in vår finskspråkiga kommunvägledare till samtalet.

Du kan också skriva via kontaktcenter@ornskoldsvik.se för att få svar på finska.

Första onsdagen varje månad kl 13.00 - 15.00 har vi vår finskspråkiga kommunvägledare på plats i stadshuset Kronans reception. Tillsammans hjälper vi dig hitta rätt och få svar i kommunen.

Tala arabiska med kommunen.

Vår arabisktalande kommunvägledare finns tillgänglig via 880 00 och via receptionen i stadshuset Nygatan 16.

Synpunkter

Örnsköldsviks kommun vill ge bra hjälp och service. Därför är det viktigt för oss att få veta vad du tycker är bra, vad som är dåligt och vad vi kan förbättra. På den här sidan kan du lämna dina synpunkter för respektive område.


Felanmälan

Lämna förbättringsförslag i webbformulärlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Felanmälan akuta fel på gator/parker/torg och lekparker vardagar 17.00 – 07.30 samt helg fredag 17.00 – måndag 07.30
Akuta fel som riskerar skada liv, hälsa eller större värden. Tfn: 0660-78750.

Ej akuta fel hänvisar vi till felanmälan via appen ”Ett bättre Örnsköldsvik”

Appen Ett bättre Örnsköldsvik - IOSlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Appen Ett bättre Örnsköldsvik - Androidlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster


Skicka medborgarförslag

Alla personer som är folkbokförda i Örnsköldsviks kommun har rätt att skicka medborgarförslag. Här kan du skicka in ett medborgarförslag.

Trygghetslarm
När du trycker på din larmknapp går larmet till Kommunens Alarmeringscentral (KAC). Ni kan då prata med varandra via larmets högtalare. KAC skickar då hjälp till dig. Kan du inte prata så skickas ändå hjälp. (De ser vem larmet kommer ifrån).


Hemtjänst och nattpatruller

Arnäs hemtjänst 070-631 27 49
Bjästa hemtjänst 073-270 99 57
Centums hemtjänst 070-582 77 92
Domsjö och Hörnetts hemtjänst 070-266 36 15
Gullängets hemtjänst 070-378 63 83
Järvens (Järveds och Vintergatans) 073-270 53 15
Köpmanholmens hemtjänst 070-514 27 36
Mellansels hemtjänst 070-622 06 20
Molidens hemtjänst 070-309 76 42
Renens hemtjänst 070-594 87 13
Sidensjö och Skorpeds hemtjänst 070-582 96 51
Själevad, Ås och Överhörnäs hemtjänst 070-697 50 78
Sörlidens hemtjänst 070-575 67 51
Vallas hemtjänst 070-568 24 83
Västra centrums hemtjänst 070-525 10 41
Nattpatrull centrala (ovan nämnda) 070-66 37 409


Husums hemtjänst 070-636 17 52
Gideå hemtjänst 070-631 85 54
Björna hemtjänst 070-268 52 58
Långviksmon hemtjänst 070-631 85 50
Trehörningsjö hemtjänst 070-525 09 81
Nattpatrull Norra (ovan nämnda) 073-271 02 44


Solbergs hemtjänst 070-191 83 06
Norrflärkes hemtjänst 070-664 42 62
Myckelgensjös hemtjänst 070-582 76 43
Bredbyns hemtjänst 070-378 63 87
Skorpeds hemtjänst 070-582 96 51
Nattpatrull Anundsjö (ovan nämnda) 073-274 62 75


Särskilt boende

Kontaktvägar för att komma i kontakt med personalen på ett särskilt boende angående en anhörig. Gäller Vård- och omsorgsboende och korttidsboende

Boende gruppbostad


Kontaktvägar för att komma i kontakt med personalen i en gruppbostad angående en anhörig.


Social beredskap

Akuta ärenden som inte kan vänta till nästa vardag. Avser främst barn eller ungdomar som kan antas fara illa och är i behov av akuta insatser från socialtjänsten, missbrukare i behov av akuta insatser och personer utsatta för våld i nära relation.

Vid akuta situationer, all tid utanför kontorstid, tfn: 0660-888 07.


Kommunala fastigheter (som förvaltas av kommunen)

Akut felanmälan efter kl 16:00 samt helger, tfn: 0660-787 50. (De kommunala verksamheter som är i förhyrda lokaler hos andra fastighetsägare än kommunen ska felanmäla enligt respektive fastighetsägares felanmälans rutin).


Ö-vikshem

Felanmälan allvarliga fel som inträffar efter kl 15.00:
Fastighetsjouren, tfn: 0660-29 93 65.
Exempel på akuta fel: stopp i avlopp, vattenläcka, trasig frys, hissen trasig eller att du låst dig ute.

För upplåsning krävs legitimation av lägenhetsinnehavaren. Vid upplåsning av vaktbolaget tillkommer även en upplåsningskostnad som du antingen kan betala kontant eller via Swish.


Vatten och avlopp

Felanmälan akuta fel vatten och avlopp dygnet runt
Tfn: 0660-330 330

Får du akuta avloppsproblem ska du alltid först kontakta Miva för att vi ska kunna konstatera om problemet är i det allmänna ledningsnätet eller i ledningen på din fastighet som du själv ansvarar för. Om du direkt anlitar privata avloppsrensningsfirmor och det visar sig att problemet är på det allmänna ledningsnätet kan vi tyvärr inte ersätta dina utlägg till avloppsrensningsfirman.


Felanmälan elavbrott

Vänd dig direkt till din tjänsteleverantör


Felanmälan fibernät

Vänd dig direkt till din tjänsteleverantör. Felanmälan görs direkt till din tjänsteleverantör.


Felanmälan fjärrvärme/fjärrkyla

Vänd dig direkt till din tjänsteleverantör.

Journummer övrig tid: 0660-21 13 99


Felanmälan akuta fel på gator/parker/torg och lekparker vardagar 17.00 – 07.30 samt helg fredag 17.00 – måndag 07.30

Akuta fel som riskerar skada liv, hälsa eller större värden. Tfn: 0660-78750. Ej akuta fel hänvisar vi till felanmälan via appen ”Ett bättre Örnsköldsvik”

Appen Ett bättre Örnsköldsvik - IOSlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Appen Ett bättre Örnsköldsvik - Androidlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster



Fakturaadress
Örnsköldsviks kommun
Leverantörsfaktura
891 88 Örnsköldsvik

Organisationsnummer
Örnsköldsviks kommuns organisationsnummer:
212000–2445


Här kan du läsa mer om vad som gäller när du ska fakurera kommunen.

Sidan uppdaterades

2019-09-11

Sidansvarig: