Länk till startsidan

Hej! Vi har fem korta frågor om webbplatsen. Det vore snällt om du ville svara på dem. Det underlättar vårt arbete att göra vår webbplats bättre.


Varför besöker du oss? * (obligatorisk)
Varför besöker du oss?




Vem är du? * (obligatorisk)
Vem är du?





Kunde du göra det du hade tänkt på webbplatsen? * (obligatorisk)
Kunde du göra det du hade tänkt på webbplatsen?




Var informationen du fick på webbplatsen bra? * (obligatorisk)
Var informationen du fick på webbplatsen bra?





Rösta i val

Vart fjärde år är det allmänna val i Sverige.
Senaste allmänna valet i Sverige
hölls i september 2022.
Nästa allmänna val sker 2026.

Tre val samma dag

Det är tre val på samma dag.
De valen gäller riksdagen,
regionen och kommunen.

I riksdagsvalet röstar du på det parti
som du vill ska styra landet.
I valet till regionfullmäktige
röstar du på vilka som ska styra Region Västernorrland.
Regionens största ansvarsområde gäller sjukvård.
I valet till kommunfullmäktige
röstar du på det parti som vill
ska styra Örnsköldsviks kommun.

Alla som har rösträtt
får ett röstkort i sin brevlåda.
Det skiljer sig lite mellan
vem som får rösta i de tre valen.
Här kan du se vad som gäller:

Rösträtt till riksdagen

Du ska ha fyllt 18 år.
Du måste vara svensk medborgare.
Du måste bo eller någon gång i ditt liv
ha bott i Sverige.

Rösträtt till regionen och kommunen

Du ska ha fyllt 18 år.
Du måste bo i kommunen eller regionen.
Du måste vara medborgare i Sverige,
något EU-land eller Island eller Norge.
Om du är medborgare i något annat land
än EU-länder, Island eller Norge
måste du ha bott i Sverige i 3 år
för att ha rösträtt till kommunen och regionen.


På valmyndighetens webbplats Länk till annan webbplats.
hittar du lättläst information om allmänna val. Länk till annan webbplats.