Coronaviruset och covid-19: Nya skärpta nationella föreskrifter för att bryta den ökade smittspridningen Läs mer om covid-19 och coronaviruset och hur Örnsköldsviks kommun hanterar coronapandemin.
Om det brinner eller har hänt en allvarlig olycka
ska du alltid ringa larmnummer 112.
Kommunens räddningstänst
Räddningstjänsten finns
för att vi ska vara trygga.
Räddningstjänsten kommer när det brinner
och hjälper också till vid andra olyckor.
Räddningstjänsten lär ut
hur man kan stoppa bränder och andra olyckor.
De kan ge information och tips.
Att skaffa brandvarnare är ett tips
på hur du kan göra ditt hem lite tryggare.
Glöm inte att byta batteri i brandvarnaren en gång om året.
Byt batteri när du köper adventsljus.
Då är det lättare att komma ihåg.
Vill du ringa till räddningstjänsten i Örnsköldsvik
är telefonnumret 0660 - 789 50
Om något allvarligt händer
Det kan vara farligt att vara ute
när det har hänt en olycka.
Det kan vara något giftigt ämne i luften till exempel.
En varningssignal varnar människor
om det är farligt.
En varningssignal är ett högt ljud
som låter i 7 sekunder.
Sedan är det tyst i 14 sekunder.
Efter det kommer ett högt ljud under 7 sekunder igen.
Så håller det på under minst 2 minuter.
När du hör en varningssignal måste du gå in.
Du ska stänga alla dörrar, fönster
och ventiler där luft kan komma in i huset.
Du ska lyssna på lokalradion.
Lokalradion är P4.
På radion får du veta vad som har hänt
och vad du ska göra.
Den informationen kallas för VMA,
och betyder Viktigt Meddelande till Allmänheten.
Information vid olyckor och kriser
Om det har hänt en olycka
eller en kris i samhället.
till exempel en snöstorm eller en översvämning
eller att många har drabbats av en svår influensa.
Då kan du ringa till informationsnumret 113 13
för att få mer information.
Sidansvarig: